Text: Stunt Keaton
ES
Desde que en clase nos obligaban a memorizar las capitales, países y demás bajo la tutela de una profesora o profesor de geografía con tintes tiránicos, la capacidad por asociar ciudades con países es algo normal y mecánico que para muchos como yo, no nos cuesta demasiado esfuerzo. Hoy esta lección va más allá.
Nos fijamos en una ciudad tan mundialmente conocida como Barcelona con elementos, esta vez físicos, con sus piernas y sus brazos y todo el conjunto, que han trabajado para que su escena sonora sea reconocida alrededor del mundo. Además de eso, para crear una ciudad que sea sinónimo de calidad musical, una escena con un abanico brutal de opciones y sobre todo, que lucha por mantener la cultura sonora en un país que se resiste a salir de los pasodobles.
Vamos a centramos en uno de esos elementos llamado Dj Bruce Lee, que aparte de ser uno de los más reconocidos dj´s y productores de la península ibérica, es una figura clave en Barcelona. Por una parte gracias a sus contribuciones como productor, promotor y dj ha hecho que la escena de Barcelona a día de hoy sea una de las mas reconocidas como anteriormente hablábamos. Pero además de eso, como consumidor de música en formato físico que me declaro, tiene un santuario en forma de tienda de discos llamada Rhythm Control que hace las delicias de los adictos a la música.
Hoy nos sentamos con el para que nos cuente más, mucho más, porque parece que trae muy buenas noticias que ya va siendo hora después de tiempos inciertos.
Lo primero y más importante de todo. ¿ como estás y como ha ido el día de hoy?
Pues un lunes standard. Por la mañana cerrar pedidos de la tienda desde casa y en la tarde en la propia tienda. Poco más ya que está lloviendo y he aplazado cosas
que quería hacer para otro día que no llueva.
Llevas muchísimos años detrás de los platos y durante todo este tiempo habrás tenido vivencias de muchas clases y en tu forma de pinchar. ¿tienes alguna manía, algún método o algún tipo de ritual a la hora de comenzar una sesión o similar?
Generalmente la sesión empieza en el momento de la selección de los discos/temas uno o unos días antes de la actuación. Siempre suelo pinchar un poco en casa con algunos de los discos que quiero llevar. En el caso de la música en formato digi no tengo cdjs en casa, así que suelo seleccionarlos en la tienda simplemente escuchándolos sin pincharlos. Siempre intento meter algunos discos nuevos de la tienda o alguna promo que me hayan mandado últimamente o algo que haya bajado en bandcamp. Antes de empezar el set suelo estar en cierto estado de nerviosismo pero se me pasa rápidamente en el momento que me pongo a pinchar.
¿Como te denominarías como dj en pocas palabras?
Me gustan diferentes estilos de música, tanto puedo pinchar un set de house de nueva york como uno de techno UK , puntualmente sets de electro o disco. El sábado pasado tuve que hacer un set de 3 horas y empecé con house a 127 y acabé con techno a 135. En pocas palabras podría ser: versátil (dentro de unos estilos).
Por otra parte, también sabemos que eres productor y que muchísimos productores muy importantes a nivel mundial suelen pinchar tus producciones. ¿qué sentiste la primera vez que un track tuyo fue pinchado por alguien que admiras y como se ha ido desarrollando esa sensación en la producción?
Empecé haciendo mis "Guarri Edits" (en referencia a los "Ugly Edits" de Theo Parrish) para más adelante hacer temas propios con samples de temas disco etc... En un momento dado empecé a mandárselos a Ben Sims y él empezó a ponerlos en su programa de radio "Run It Red" y la primera vez pues flipé bastante. Trás un par de años de mandarle temas le mandé "The House That Bruce lee Built", lo puso en el programa y me preguntó si quería sacar un EP en su sello Hardgroove. Eso fué a finales de 2018! y va a salir ahora.
Ahi es donde queríamos llegar. Nos ha dicho un pajarito que pronto vas a sacar una enorme producción con el dios venido a la tierra Ben Sims. Como fans del sonido Birmingham y del enorme Ben Sims, ¿ qué nos puedes decir del disco?
Ben quería unos temas que ya tenía hechos pero me pidió uno más y aunque yo no soy muy productivo, le hice 6 temas en un mes. Me los iba rechazando todos hasta que le mandé uno inacabado que sí le gustó y me dijo que lo terminaría él. Así que el EP son 3 cortes míos , 3 cortes suyos con su alias house/disco Ron Bacardi + mi tema editado por él. Saldrá en formato digital ya que trás la pandemia ha dejado de publicar en formato vinilo en la mayoría de sus sellos pero hará una tirada limitada de dubplates con 2 de los cortes del EP.
Comentando también acerca del disco, ¿cómo es trabajar con alguien como Ben Sims?
Pues bastante fácil... tiene muy en cuenta mi opinión y obviamente para mí es todo un honor ya que es mi artista favorito desde hace más de 20 años . A parte de pinchar y publicar mis temas, solicitó que yo abriese las 3 últimas noches Machine hechas en Barcelona (aunque la última se canceló por la pandemia) y gracias a eso me ha sido más fácil que otra gente quiera trabajar conmigo, como por ejemplo el sello Urban Kickz Recordings de USA que me pidieron que les hiciera un EP que salió hace unos meses.
¿Tienes más ases en la manga aparte de este próximo disco que vas a sacar ahora?
Pues mira, voy a publicar un EP de un productor de Girona que se llama Ignatius con remixes de Less J y mío. Lo sacaré 1 mes después de que salga lo de Hardgroove más o menos
Desde hace un tiempo aquí, como consumidor enfermo de música en formato físico he visto un espectacular incremento en la calidad de la producciones en muchísimos estilos: house, techno, jazz, broken beat, soul, funk…aparte de la vuelta del vinilo a ser un formato de moda y por consiguiente, el interés de volver a reeditar muchísimas cosas “perdidas”. Como productor y como dueño de una tienda de discos podrías decirnos ¿como ves esa situación desde el punto de vista de empresario y creador?
Por un lado mola. Está claro que las reediciones suelen ser de discos buscados y como tienda pues nos facilita las ventas. Pero también hay saturación en las fábricas y encima están subiendo los precios de fabricación por falta de materiales (creo que era PVC) como está pasando en otros sectores y eso hace que se alargue el tiempo de entrega de las fábricas y obviamente que suban los precios de los vinilos, aunque no parece afectar a las ventas de momento. Tengo en mente publicar vinilos en mis dos sellos, End Of Dayz y Rhythm Control Barcelona en el próximo año.
La última pregunta sería ¿qué vas a hacer el próximo fin de semana?
El próximo nada especial, el sábado trabajar en la tienda como siempre y poco más pero el siguiente pinchamos el domingo en Soundit, en la ex plaza de toros Monumental en Barcelona con Oniria Sister, John Heaven y Ron Bacardi (Ben Sims). Será de día y movida disco/house. Siempre apetece.
EN
Since in class we were forced to memorize the capitals, countries and others under the tutelage of a geography teacher with tyrannical dyes, the ability to associate cities with countries is something normal and mechanical that for many like me, does not cost us too much effort. Today this lesson goes further. We look at a city as globally known as Barcelona with elements, this time physical, with its legs and arms and the whole set, which have worked to make its sound scene is recognized around the world. In addition to that, to create a city that is synonymous of musical quality, a scene with a brutal range of options and above all, that fights to maintain the sound culture in a country that resists to leave the pasodobles.
We are going to focus on one of those elements called Dj Bruce Lee, who apart from being one of the most recognized dj's and producers of the Iberian peninsula, is a key figure in Barcelona. On the one hand thanks to his contributions as a producer, promoter and dj has made the Barcelona scene today is one of the most recognized as previously mentioned. But besides that, as a consumer of music in physical format that I declare myself, he has a sanctuary in the form of a record store called Rhythm Control that delights music addicts.
Today we sat down with him to tell us more, much more, because it seems that he brings very good news, which is about time after uncertain times.
First and foremost, how are you and how was your day today?
Well, a standard Monday. In the morning closing store orders from home and in the afternoon in the store itself. Little else since it's raining and I have postponed things I wanted to do for another day. I wanted to do for another day when it's not raining.
You've been behind the decks for many years and during all this time you must have had many kinds of experiences and in your way of DJing, do you have any method or any kind of ritual when starting a session or similar?
Generally the session starts at the moment of the selection of the records/tracks one or a few days before the performance. I always play a little bit at home with some of the records I want to bring. In the case of digi music I don't have cdjs at home, so I usually select them at the store by just listening to them without playing them. I always try to put in some new records from the store or some promo I've been sent lately or something I've downloaded from bandcamp. Before I start the set I'm usually in a certain state of nervousness but it passes quickly as soon as I start playing.
How would you call yourself as a dj in a few words?
I like different styles of music, I can play a new york house set as well as UK techno, electro or disco sets. Last Saturday I had to do a 3 hours set and I started with house at 127 and finished with techno at 135. In a few words I could be: versatile (within some styles).
On the other hand, we also know that you are a producer and that many very important producers worldwide usually play your productions. What did you feel the first time a track of yours was played by someone you admire and how has that feeling developed in the production?
I started making my "Guarri Edits" (in reference to Theo Parrish's "Ugly Edits") and later on I made my own tracks with samples of disco tracks etc... At one point I started to send them to Ben Sims and he started to play them on his radio show "Run It Red" and the first time I was really freaked out. After a couple of years of sending him tracks I sent him "The House That Bruce Lee Built", he put it on the show and asked me if I wanted to put out an EP on his Hardgroove label. That was at the end of 2018! and it's coming out now.
That's where we wanted to get to. We heard from a little birdie that you're releasing a huge production with the god come to earth Ben Sims soon. As fans of the Birmingham sound and the huge Ben Sims, what can you tell us about the album?
Ben wanted some songs that he already had done but he asked me for one more and even though I'm not very productive, I did 6 songs in a month. He kept rejecting them all until I sent him an unfinished one that he liked and he said he would finish it himself. So the EP is 3 of my tracks, 3 of his tracks with his house/disco alias Ron Bacardi + my track edited by him. It will be released in digital format since after the pandemic he has stopped releasing on vinyl on most of his labels but he will do a limited run of dubplates with 2 of the tracks from the EP.
Also commenting about the album, how is it to work with someone like Ben Sims?
It's pretty easy... He takes my opinion very much into account and obviously for me it's an honor since he's been my favorite artist for more than 20 years. Apart from DJing and publishing my tracks, he asked me to open the last 3 Machine nights in Barcelona (although the last one was cancelled because of the pandemic) and thanks to that it has been easier for other people to want to work with me, like for example the label Urban Kickz Recordings from USA who asked me to do an EP for them that came out a few months ago.
Do you have more aces up your sleeve apart from this next album you are going to release now?
Well, I'm going to release an EP by a producer from Girona called Ignatius with remixes by Less J and myself. I'll release it 1 month after Hardgroove comes out, more or less.
For some time now, as a sick consumer of music in physical format I have seen a spectacular increase in the quality of productions in many styles: house, techno, jazz, broken beat, soul, funk... apart from the return of vinyl to be a fashionable format and therefore, the interest to reissue many "lost" things. As a producer and record store owner, could you tell us how do you see this situation from the point of view of an entrepreneur and creator?
On the one hand it's cool. It's clear that reissues are usually of sought-after records and as a store it makes it easier for us to sell them. But there is also saturation in the factories and on top of that the manufacturing prices are going up due to lack of materials (I think it was PVC) as it is happening in other sectors and that makes the delivery time of the factories longer and obviously the prices of the vinyls go up, although it doesn't seem to affect sales for the moment. I have in mind to release vinyl on my two labels, End Of Dayz and Rhythm Control Barcelona in the next year.
Last question would be what are you doing next weekend?
Next weekend nothing special, Saturday working in the store as usual and little else but next weekend we will be playing on Sunday at Soundit, at the ex Monumental bullring in Barcelona with Oniria Sister, John Heaven and Ron Bacardi (Ben Sims). It will be daytime and disco/house. It's always nice.
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